Perlaki Tamás kulturális preferenciái

Friss topikok

MINDENKI TÚL VAN SZÁRNYALVA - A TELJES CSONTVÁRY KIÁLLÍTÁS

2015.11.29. 19:24 perlaki tamás blogja

A budapesti új kiállítási központban, a Várgondnokság falai között a festő géniusz gyűjteményes kiállítása egyértelművé teszi, amelyet a hazai művészettörténészek régóta vallanak: Csontváry korának - nemzetközi viszonylatban is - a legnagyobb festői közé tartozik.
Híres önarcképén keményen néz a mindenkori néző szemébe és mintegy krétával hozzákezd a látvány felskicceléséhez. Az alkotást ünnepi alkalomnak tartja, ezért - bár a műtermében van, de mégis a "legjobb" kabátjában, fehér ingben, nyakkendőben kezd hozzá nem a festésnek, hanem a rajzolásnak. Jobb kezében egy szándékosan hatalmas festőpalettát tart, amely színgazdagsága révén be tudja fogni a világ egészét. 
Ez a hihetetlen összpontosítást mutató önarckép azt a rendkívül eltökélt művészt jeleníti meg, akinek - saját legendája szerint - még patikusként olyan "hallomása" volt: Te leszel a világ legnagyobb napút festője, nagyobb leszel mint Raffaello."
E hang hatására Csontváry beutazza a világot és ma már - közel 100 évvel a halála után elmondhatjuk, hogy az ő festészete a legnagyobb "fényfestők" közé emeli, akár mesterséges, akár természetes fényekről van szó: Esti halászat Castellammaréban, a Keleti Pályaudvar éjjel, Vihar a Hortobágyon, Sétakocsikázás újholdnál Athénben, Holdtölte Taorminában.

A Naputat (a nap útját) keresi, akár Törökországban, akár Görögországban, akár Egyiptomban és az egész közel-Keleten. Különleges, saját maga keverte festéket használ, hogy minél misztikusabban, minél festőibben tudja megeleveníteni a Táj vagy egy Objektum belső - realista szemmel nem látható - világát.

A több ezer évig élő cédrusban találja meg azt a növényt, amely egyfelől a természet csodája, másrészt saját lelkiségének, saját természetének Isten teremtette alakváltozása.

E sorok írója sem tud jobb "megfejtést" az egyik leghíresebb festményére, A magányos cédrusra: ebben a művész önmaga természeti szimbólumát festi meg.

Másik híres "cédrus képén" - Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban - pedig a "világ teljesség" - az összefonódó cédrustörzsekben és a zöld koronák szimmetriájában, az előttük álló fekete illetve fehér lovacskákban, valamint a kultikus táncot lejtő leányalakokban teljesedik ki. Ez - a festő elképzelése szerint - már nem "egy magányos cédrus", hanem egy cédrusokból egymásba fonódó, szimmetrikus VILÁGFA, amelyben megelevenedik Csontváry panteista világszemlélete is. A kép előterében megfestett, lovakon ülő férfialakok - középen egy gyermeket tartó nőalakkal - megerősítheti a nézőben: hogyan képzeli el Csontváry a harmonikus világszemléletet.

A taorminai görög színház romjai című képén tovább keresi a színek dekoratív fokozásának lehetőségét. A tobzódó kolorit: a sárgák, vörösek és kékek különböző árnyalatai, az égbolt színátmenetei a zöldből a lilán át a szürkéig, drámaivá izzítják, időtlenné, földöntúlivá varázsolják a ion-tengeröböl, az Etna hófödte csúcsa és a görög színház geometriai rendjének nem véletlenszerű egységét.

Leghatalmasabb festménye a Baalbek, amely közel 8 méter széles és majdnem 4 méter magas. Ez a "motívumok motívuma" Csontváry szemében, mitikus történelem felfogásának sarkalatos pontja.
Itt találja meg azokat az épületromokat, ahol legerősebben szól hozzá Isten elhívó hangja. Az önazonosítás helyszíne tehát Baalbek - mind az egyén, mind a hazafi, mind a próféta számára. Megfestése már csak ezért is példátlan jelentőségű tett.

A bejegyzés trackback címe:

https://perlakitamas.blog.hu/api/trackback/id/tr858125568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása